Felanmälan och Jour
Felanmälan görs på olika sätt beroende på felets art. Nedan finner du hjälp att hitta rätt.
Låt oss tillsammans hjälpas åt för att hålla vår fastighet i bra skick.
Jour
Föreningen har ett avtal med ett bolag för att hantera speciellt akuta och svåra situationer som kan uppstå dygnet runt. Att använda denna jourtjänst är betydligt dyrare än att använda sig av hantverkare på arbetstid så därför bör vi vara återhållsamma med hur vi använder jouren. Med det sagt så ska man inte vara rädd för att använda jouren när felet är akut.
När anses ett fel vara akut?
Generellt kan man säga att ett fel är akut när det finns risk för personskada eller om situationen förvärras ju längre man väntar.
Här är ett par exempel när ett problem är akut och som ska rapporteras till vår jour snarast möjligt.
Vatten - utströmmande vatten från t.ex en brusten vattenledning
Avlopp - totalt stopp, dvs ingen genomrinning eller risk för personskada (t.ex halkrisk)
El - brott på ledning eller helt strömlös lägenhet (ej p.g.a. av nätavbrott) och/eller risk för personskada föreligger.
Glas - krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott föreligger
Skadegörelse - skada på fast egendom där risk för personskada eller inbrottsrisk.
Här är ett par exempel när ett problem inte är akut och ska inte jouranmälas (se nedan hur man felanmäler dessa).
Vatten - inget varmvatten, droppande kran, fuktinträngningar i lägenheter/trapphus.
Avlopp - vatten rinner långsamt, men ej stopp
El - trasig säkring/eluttag
Glas - sprucken glasruta
Värme - ingen värme i element
Störning - festligheter hos granne, ta själv upp detta med din granne
Jouranmälan
Om du läst ovan och anser att felet är av akut karaktär ska du kontakta vårt jourbolag:
Kontakt dygnet runt
Security Assistance
Telefon: 040 - 689 24 00
e-post: info@secass.se
hemsida: www.secass.se/
Om jouren gör en utryckning ska du också meddela styrelsen omgående så att vi kan börja hantera situationen.
Notera att du kan bli personligt betalningsskyldig om det är uppenbart att du kunde ha väntat till nästa vardag eller om felet
innefattar ett område som enligt stadgorna inte är föreningens ansvarsområde.
Vem betalar?
När det gäller föreningens gemensamma utrymmen är det föreningens gemensamma kassa som står för kostnaderna.
När det gäller din egen lägenhet är det du själv som bostadsrättshavare som står för kostnaderna. Enklare fel kanske du kan avhjälpa själv, men vid t.ex. en vattenläcka måste du ringa felanmälan.
Felanmälan
Huset
SBC är vår fastighetsförvaltare både när det gäller ekonomi och fastighetsskötsel.
För akuta fel kontakta SBC:s kundtjänst:
· telefon 0771-722 722, vardagar 07:00 – 21:00 eller jouren övrig tid – se ovan.
Använd www.sbc.se/kontakt/felanmalan/ för att anmäla, ej akuta fel i din bostad eller i fastigheten.
Meddela samtidigt styrelsen om ärendet: styrelsen@kvruth.se.
Gemensamhetsanläggningen (miljöhus, cykelförråd, innergård, källarförråd)
Heimstaden AB är fastighetsförvaltare för dessa. Vid fel ring telefon 0770 – 111 050.
Hiss
I hissarna finns en jourtelefon som är kopplad till en larmtjänst, t.ex. om hissen slutat fungera eller person blir fast i hissen. Blir man själv fast i hissen kan man använda den.
För att göra en felanmälan eller rapportera en nödsituation ring 0771-50 00 00.
Eller mejla kundcenter@kone.com vid fall som inte är brådskande
Garageporten
För att göra en felanmälan ring telefon 040-96 25 25. Heimstaden AB ansvarar för porten.
Nycklar och taggar
Kontakta styrelsen: styrelsen@kvruth.se.
Bredband och TV
Fastigheten är ansluten till Sappa ABs fibernät och det är således Sappa som står för supporten. Sappa AB levererar även TV.
telefon: 0774 - 444 777
e-post: hej@sappa.se
hemsida: www.sappa.se
info om driftstörningar: sappa.se/kundservice/driftinformation
Parkering Malmö – garageplats
För dig som önskar hyra en garageplats, hänvisar vi till Parkering Malmö som förvaltar garaget.
telefon: 040-605 69
hemsida: www.pmalmo.se
Månadsavgifter och avier
SBC är vår fastighetsförvaltare både när det gäller ekonomi och fastighetsskötsel.
För information om betalning av månadsavgifter, övriga avgifter, autogiro och avier kontakta SBC, se: https://www.sbc.se/.
Du hittar även dina avier via SBS:s kundportal: https://hemma.sbc.se/kundportal/login.
Övrigt
Störningar i boendet
I föreningen har vi stadgor och trivselregler som ska följas av alla boende och andrahandsgäster. Om reglerna inte efterföljs ska man i första hand själv kontakta den boende i fråga. Vi ser helst vi har en god grannsämja och respekterar varandra. Om det inte det hjälper kan man kontakta styrelsen eller polisen.
Tipstelefon
Håll gärna ögonen öppna efter misstänkt aktivitet kring vår fastighet/närområde. Polisen tar emot tips på telefon 114 14 och på 112 vid pågående brott.